هاست لینوکس هاست ارزان
Site
Android
News
دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۸

تراشه امید بخش برای بیماران سرطانی!

شناسه مطلب: ۲۶۸ بازدید: ۳۰۷۵

سرطان و «گرسنگی» به عنوان قدیمی‌ترین دشمنان انسان شناخته می‌شوند و به همین دلیل تحقیقات گسترده در پیشرفته ترین آزمایشگاه های دنیا در جریان است تا در نهایت درمان و راه قطعی برای این دو را بیابند.

پژوهشگاه IBM یکی از مراکز تحقیقاتی مهم دنیاست که بخش اعظمی از فعالیت های خود را به این مسأله اختصاص داده است و در همین راستا محققین این مرکز نوعی تراشه سه‌بعدی ساخته اند که می تواند تست‌های تشخیصی سرطان را متحول نماید.

این بیماری از طریق نوعی عمل جراحی به نام بایوپسی تشخیص داده می شود که در آن قسمتی از بافت بدن انسان برش داده شده و به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا شامل سلول‌های سرطانی یا دیگر سلول‌های مشکوک هست یا خیر. در این تست‌ها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شوند که توسط سلول‌ها جذب شده و امکانی را برای پزشکان فراهم می‌کند تا سلول‌های سالم را از انواع بیمار تشخیص دهند.

همانطور که احتمالا می‌دانید انجام اعمال بایوپسی روی مغز و قلب خطر بالایی دارد و به همین دلیل پزشکان و متخصصین برای انجام این عمل روی ارگان‌های یاد شده با محدودیت‌های قابل توجهی روبرو هستند چراکه کوچکترین بی‌احتیاطی می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به بیمار شود. در همین راستا، پژوهشگران IBM فناوری جدیدی را ارائه کرده‌اند که از ریزجریان‌ها برای حرکت در بدن فرد استفاده می‌کند و سطح مورد نیاز برای انجام بایوپسی را به اندازه ابعاد یک مو تقلیل می‌دهد.

به این ترتیب استفاده بهینه‌تری از فضا به عمل می‌آید و در نتیجه به بافت کمتری برای این منظور نیاز خواهد بود. علاوه‌براین پزشکان و متخصصان می‌توانند به دفعات بیشتری فضای مورد نظر خود را بررسی نموده و در نتیجه شانس خطا به میزان زیادی کم می‌شود.

این تراشه تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پزشکی را نشان می‌دهد که در آینده نزدیک می‌تواند جان بسیاری را از این بیماری مهلک نجات دهد.

اگر نگاهی به روند ساخت تراشه ها در حوزه پزشکی و دیگر زمینه ها بیاندازیم در خواهیم یافت که در همه این عرصه ها، کلیه فعالیت ها با هدف کوچک تر شدن قطعات صورت می گیرد، برای نمونه در حوزه فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر نیز قطعات روز به روز کوچک تر شده و ظرفیتشان بیشتر می شود که از آن جمله می توان به کارت حافظه و فلش مموری اشاره نمود.

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن