چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۸

سرویس تازه ای که خواب توییتر را آشفته کرده

شناسه مطلب: ۹۸ بازدید: ۴۳۳۲

دنیای شبکه اجتماعی، محل تاخت و تاز و به رخ کشیدن امکانات فیسبوک و توییتر است. هرکدام هم سعی در رو کردن خدمات بهتر و از میدان به‌در کردن رقیب هستند. توییتر و فیس بوک مدت هاست که بر سر چیره شدن به دنیای شبکه‌های اجتماعی با هم دست و پنجه نرم می‌کنند. مبارزه این دو رقیب دیرینه اینبار بر سر ویدیوست.

به گزارش ایتنا از دویچه وله، به تازگی (۳۰ خرداد /۲۰ ژوئن) اینستاگرام از قابلیت ضبط و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای در این شبکه اجتماعی رونمایی کرد تا از این طریق به جنگ با سرویس Vine توییتر برود. اپلیکیشنی که تا پیش از این ضبط و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی را در انحصار خود داشت.

کار کردن با Vine ساده است. کاربر توییتر با ۱۴۰ علامت می‌تواند پیام‌های خود را با انتخاب هشتگ، با دنبال‌کنندگانش، با جهان به اشتراک بگذارد. همین اجازه را vine به کاربر برای به اشتراک‌گذاری ویدیو می‌دهد. برای یک Vine تنها لازم است که کاربر انگشت‌اش را روی صفحه نمایش نگه دارد و تصاویر دلخواه را ضبط کند. با برداشتن انگشت ضبط تصاویر متوقف می‌شود و با تماس دوباره صحنه‌ی بعدی به ویدیو افزوده می‌شود.

در این سرویس توییتر، ویدیوها پس از پایان، دوباره تکرار می‌شوند. محصول Vine ۶ ثانیه ویدیوست. با این امکان ۶ ثانیه‌ای، به سرعت شبکه‌ی بزرگی از کاربران به وجود آمد که تصاویر حیرت‌آوری از زندگی انسان در عصر گوشی هوشمند در اختیار بیننده قرار می‌دادند. در صفحه‌ای به آدرس vpeeker.com می‌توان نگاهی انداخت به برخی از این ویدیوها که به طور تصادفی نمایش داده می‌شوند.

وقتی توییتر با Vine یکه تاز بود 

علاوه بر این، فرمت تازه رقابتی تازه در حوزه‌ی فیلم را هم رقم زد. رقابتی که پدیده‌ای به نام Tweaser را به وجود آورد. تریلرهایی برای عصر توییتر. برای مثال۳.۳ برش در یک ثانیه در „The Wolverine“ که از طریق Vine به اشتراک گذاشته شد. از سوی دیگرVine در دنیای خبررسانی هم برای خود اسم و رسمی به هم زد با ویدیویی از انفجار در ماراتن بوستون.

پس از آن هم بسیاری از ویدیوهای اعتراضات ترکیه و برزیل با سرویس ویدیوی توییتر در فضای مجازی این سو و آن سو می‌روند. به این همه باید شمار کاربران Vine را هم افزود: با گذشت ۵ ماه از آغاز کار ۲۰میلیون کاربر.

فیس بوک کارت خود را رو کرد 

معلوم بود که فیس‌بوک رقیب پر و پاقرص توییتر بیکار نمی‌نشیند و دست روی دست نمی‌گذارد. به خصوص که این ویدیوها بخش بزرگی از بازار اینترنت موبایل را هم تشکیل می‌دهند.

آوریل سال گذشته بود که فیس بوک سرویس اینستاگرام را با قیمت یک میلیارد دلار خرید و توییتر را از دور رقابت بر سر این سرویس عکس خارج کرد. اپلکیشنی که به هر کاربری که بخواهد اجازه می‌دهد تنها با استفاده از فیلتر، یک اثر هنری خلق کند.

پس از خرید اینستاگرام از سوی فیس بوک شمار کاربران این سرویس از ۴۰ میلیون به ۱۳۰ میلیون رسیده است. ۶۰ میلیارد عکس در سه سال گذشته و یک میلیون Like روزانه، دستاورد اینستاگرام است.

حالا به همه‌ی این موفقیت‌ها باید امکان ویدیو را افزود. امکانی که از روز ۲۰ ژوئن به اینستاگرام افزوده شده است و در مقایسه‌ای کوتاه می‌توان به برتری آن را نسبت به Vine پی‌برد: امکان ضبط ویدیو تا ۱۵ ثانیه، بهره‌گیری از ۱۳ فیلتر و جلوگیری از تکرار دوباره‌ی ویدیو پس از پایان.

تنها در ۲۴ ساعت اول پس از رونمایی، پنج میلیون ویدیو با استفاده از امکان جدید آپلود شدند.

آینده از آن کیست؟ توییتر یا فیس بوک؟ 

اما برخی از کارشناسان معتقدند که موفقیت اینستاگرام با توجه به ضرورت پهنای باند بالا، دوام چندانی نخواهد داشت. اما درست همین خصوصیت اینستاگرام در نیاز به زمان زیاد، می‌تواند همان چیزی باشد که فیس بوک در پی آن است؛ توقف زیاد کاربر در دنیای اینترنت موبایل، آینده‌ی فیس بوک را رقم می‌زند.

هنوز مدت زیادی از به بازار آمدن "نو" نگذشته، که Vine میدان را به رقیب باخته است. در حالی که تا میانه‌ی ماه گذشته سه میلیون Vine از طریق توییتر در شبکه به اشتراک گذاشته شده بودند، شمار این ویدیوها با آمدن رقیب به ۷۰۰ هزار ویدیو در اوایل ماه جاری رسیده است.

توییتر هم دست از تقلا بر نمی‌دارد و با به روزرسانی تلاش می‌کند جلوی ضرر را بگیرد. به روز‌رسانی‌ای که امکان تازه‌ای به نام Re-Vine به کاربر داده است، چیزی شبیه Re Tweet که به کاربر امکان به اشتراک گذاری مستقیم یک ویدیو به دنبال‌کننده‌هایش را می‌دهد.

خلاصه این که نه توییتر میدان را خالی می‌کند و نه فیس‌بوک حاضر است از سودی که از طریق سرویس ویدیو به چنگ می‌آورد، چشم‌پوشی کند. باید منتظر ماند و دید دو رقیب قدیمی در شبکه‌های اجتماعی چه خواب تازه‌ای برای ویدیو خواهند دید.

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن