چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰

آیا پایان اینترنت نزدیک است؟

شناسه مطلب: ۶۹۷ بازدید: ۸۳۹۳

مطمئنن برای انسا‌ن‌هایی که قبل از دوران وب می‌زیسته‌اند تصوّر تکنولوژی که بتواند پاردایم‌های سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی را تغییر بدهد، بعید بوده است ولی ما هم‌اکنون در قرن ۲۱ و در میانه‌ی عصر اطلاعات قرار گرفته‌ایم. عصری که با ابزار قدرتمندی به نام وب به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش طراحی سایت سراج، اگر مشغول مطالعه این متن هستید، احتمالن با من موافقید که اینترنت (و یا به تعبیر صحیح‌تر آن وب) ابزار فوق العاده‌ای است. ابزاری که جدای از تمام پیشرفت‌های تکنولوژیک رخ داده در آن، روابط انسانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تعریف قدرت را در جهان دست‌کاری می‌کند. وب، فضایی است که آزادی بیان در آن معنا می‌یابد، خلاقیت‌ها شکوفا می‌شوند و آموزش و اقتصاد رشد پیدا می‌کند. مطمئنن برای انسا‌ن‌هایی که قبل از دوران وب می‌زیسته‌اند تصوّر تکنولوژی که بتواند پاردایم‌های سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی را تغییر بدهد، بعید بوده است ولی ما هم‌اکنون در قرن 21 و در میانه‌ی عصر اطلاعات قرار گرفته‌ایم. عصری که با ابزار قدرتمندی به نام وب به سرعت در حال تغییر است.

چیزی که اینترنت را به چنین ابزاری بدل کرده است، ذات آزادی و بی‌طرفی (Net Neutrality) آن است. بی‌طرفی شبکه به این معناست که ارائه دهندگان سرویس اینترنت (ISP) نباید هیچ تبعیضی بین محتوای روی وب و سرویس‌های ارائه شده قایل شوند. قانون بی‌طرفی شبکه یک شرایط مساوی را برای همه ایجاد می‌کند تا بتوانند از محتوای اینترنت و سرویس‌های ارایه شده روی آن برای رشد خود استفاده کنند. ولی این شرایط به زودی ممکن است تغییر کند.
شرکت‌های بزرگ مخابراتی که در حال توزیع اینترنت جهان هستند به دنبال سود و قدرت بیشترند. آنها قصد دارند از مدیران سایت‌های مختلف، برنامه‌های کاربردی آنلاین و تولید کنندگان تجهیزات اینترنتی بابت استفاده از پهنای باند جهان پول بگیرند. به این معنی که اگر شرکتی مبلغ لازم را پرداخت نکرده باشد، سرعت بارگزاری سایت او پایین خواهد آمد و برنامه‌های تحت وب او به درستی عمل نخواهند کرد و این مصداق بارز تبعیض و از بین رفتن بی‌طرفی شبکه است.

چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟
تبعیض: اساس وب بعنوان یک رسانه آزاد، از بین بردن تبعیض است. همین ویژگی است که به وبلاگ‌نویسان امکان رقابت با CNN، NBC و... را می‌دهد. همین ویژگی است که اجازه می‌دهد یک موسیقیدان تازه کار خود را مطرح کند و همین ویژگی است که باعث می‌شود شما نتایج بهتری در جستجوتان بگیرید و نه اینکه وب‌سایتهایی را ببینید که پول بیشتری پرداخت کرده‌ باشند!

اینترنت گران‌تر: تا به امروز ISPها از شما بابت استفاده از اینترنت پول می‌گرفتند، از این پس بعد از ورود به اینترنت نیز بسته به اینکه کدام سایت‌ را بازدید کنید از شما پول خواهند گرفت. هر چند این پول به شکلی غیرمستقیم و توسط ارائه دهندگان سرویس‌ها دریافت خواهد شد.
استارتاپ بی استارتاپ: بی‌طرفی شبکه همواره این امکان را فراهم می‌کند که افراد خلاق در پی پیاده‌سازی ایده‌های جدیدی باشند که به Ebay یا Google بعدی دنیا تبدیل شوند. با در دست گرفتن قدرت توسط شرکت‌های بزرگ مخابراتی و از بین رفتن این بی‌طرفی فقط استارتاپ‌هایی توانایی قد علم کردن خواهند داشت که با این قدرت‌ها ارتباط خوبی داشته باشند.
 
قانون اجازه چنین کاری را می‌دهد؟
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) یک آژانس مستقل است که توسط کنگره ایالات متحده آمریکا تشکیل شده و زیر نظر دولت آمریکا فعالیت می‌کند. وظیفه این آژانس تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، کابلی، ماهواره‌ای و تلویزیونی است. یکی از فعالیت‌های این کمیسیون نظارت بر عملکرد ISPها است. Tom Wheeler رییس این کمیسیون در آخرین اظهارات خود اذعان کرده است که -تحت شرایط معقول- این اختیار به ارائه دهندگان اینترنت داده خواهد شد تا از شرکت‌هایی مانند Google و Netflix مبالغ بیشتری را دریافت کنند و این به معنای پایان بی‌طرفی اینترنت در جهان است. مطمئنن ISPهای بزرگی مانند AT&T از چنین پیشنهادی استقبال می‌کنند و تمام تلاش خود را برای تصویب آن به کار می‌گیرند ولی خوشبختانه Wheeler برای تصویب این قانون به دو رای دیگر نیاز خواهد داشت.
مطمئنن تصویب چنین قانونی ماهیت اصلی اینترنت را از آن خواهد گرفت و آن را به ابزاری مرده تبدیل خواهد کرد. همچنین وضع این قانون می‌تواند شرایط وب فارسی را بیش از پیش بحران زده کند. در وضعیتی که آزادی محتوا روی وب فارسی دچار شبهه‌های فراوان است مشکل دسترسی به وب‌سایت‌های بزرگ و سختی راه‌اندازی سرویس‌های جدید آن را فلج‌تر از قبل خواهد کرد.

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن