هاست لینوکس هاست ارزان
Site
Android
News
سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۱

تعرفه تلفن ثابت چقدر گران شد؟!

شناسه مطلب: ۱۷۹ بازدید: ۴۴۶۴
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران روز شنبه اعلام کرد که پانزدهم مهرماه قبوض جدید مشترکین تلفن ثابت با تعرفه ۵۸.۷۱ ریال به دست آن‌ها خواهد رسید.
مظفر پوررنجبر گفته بود که در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه‌های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرایی نمی‌شود. او اظهار کرده بود: البته ما در حوزه تعرفه‌های سیار و بحث آبونمان نامه‌هایی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نوشته‌ایم و منتظریم که تعرفه‌های جدید در این حوزه‌ها ابلاغ شود تا ما آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی در عین حال گفته بود: یکی دیگر از هزینه‌ها هم مربوط به هزینه‌های طرح هم کدی می‌شود که در اصل ما مسئول هزینه‌های این طرح نیستیم و اگر قرار به اجرای این طرح باشد لازم است هزینه‌های آن از طریق دولت تامین شود تا شرکت مخابرات و مردم از این بابت هزینه‌ای پرداخت نکنند.

پیش از این و در سال گذشته نرخ مکالمات و تعرفه تلفن ثابت از ۴۴.۷ به ۵۱.۰۳ ریال افزایش یافته و بحث‌هایی به میان آمده بود مبنی بر این که آیا با افزایش نرخ مکالمات میزان هر پالس تماس متغیر خواهد بود و یا اینکه افزایش تعرفه‌ها برای استان‌های هم کد شده وغیر هم کد شده نیز متفاوت شده است. در این باره مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در همان مقطع درباره تغییر این نرخ‌ها به ایسنا گفته بود که به نظر می‌رسد افزایش تعرفه‌ها به ۵۱.۰۳ ریال چندان با کاهش زمان پالس مکالمات متناقض نیست و اگر هر دو مورد را در نظر بگیریم، باز هم به افزایش تعرفه‌ها می‌رسیم و این بدین معنی است که افزایش نرخ به ۵۱.۰۳ با کاهش پالس به ۱۲۰ و ۱۰۵ ثانیه یکی است و هر دو حالت افزایش تعرفه در مکالمات تلفن ثابت را نشان می‌دهد.

زارعیان تاکید کرده بود که پیش از این زمان هر پالس تماس از تلفن ثابت به ثابت از ساعت ۶ تا ۱۳ به میزان ۱۳۴ ثانیه و از ساعت ۱۳ تا ۲۱ به میزان ۱۵۹ ثانیه و از ساعت ۲۱ تا ۶ میزان ۱۹۳ ثانیه بود که این میزان به ۱۲۰ ثانیه کاهش یافته است. او با اشاره به استان‌های هم کد شده نیز بیان کرده بود: این میزان برای استان‌های هم کد نشده، ۱۲۰ ثانیه و برای استان‌هایی که هم کد شده‌اند هر پالس ۱۰۵ ثانیه محاسبه می‌شود.

این در حالی است که در حال حاضر استان تهران، البرز و چند شهر از استان اصفهان هم کد شده‌اند. در آن زمان اعلام شد که براساس تصمیم‌گیری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آن‌ها طرح هم کدسازی انجام نشده است به ازای هر ۱۲۰ ثانیه یک پالس تعیین می‌شود. همچنین تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آن‌ها طرح هم کدسازی انجام شده است به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ۱۰۵ ثانیه یک پالس تعیین شده و قیمت هر پالس کماکان بدون تغییر برابر ۴۴.۷ ریال بود.

به گزارش ایسنا، با نگاهی به مصوبه‌ی کمیسیون و تغییر تعرفه‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه و زمان هر پالس تماس برای ساعات مختلف شبانه‌روز یا روزهای تعطیل یکسان شده است و مشترکان باید این هزینه مکالمه را چه در ساعات پیک مصرفی و چه ساعات غیرپیک و در نیمه شب به صورت یکسان با دیگر ساعات پرداخت کنند. اما در همان زمان اعلام شد که شوای رقابت در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه خود مصوب کرد، نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه ۱۰۰ پالس در ماه منظور گردید. چنانچه مشترکان بیش از ۱۰۰ پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورتحساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به مأخذ ۱۰۰ پالس در صورتحساب آن‌ها منظور خواهد شد. بنابراین مصوبه، چنانچه شرکت مخابرات ایران در جهت ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارائه خدمات خود اقدام کند، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن