هاست لینوکس هاست ارزان
Site
Android
News
پنج شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۸

آیا روحانی فیلتر فیس‌بوک را برمی‌دارد؟

شناسه مطلب: ۱۰۰ بازدید: ۴۳۸۲

باید صبر کنیم و ببینیم دولت تدبیر و امید،با روی کار آمدن دولت جدید، می‌توانیم به آینده اینترنت و البته برداشتن فیلتر فیس‌بوک امیدوار باشیم یا نه! در دوره‌ای که نامزدهای انتخاباتی از طرح‌ها و ایده‌های خود می‌گفتند، رییس جمهوری منتخب هم به انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی پرداخته و حتی شرایط فعلی اینترنت را در شان مردم نمی‌دانست.

حال با انتخاب او به عنوان رییس جمهوری و صحبت‌هایش مبنی بر لزوم اعتماد و دادن آزادی به مردم، زمزمه‌هایی مبنی بر برداشتن فیلتر برخی‌ سایت‌ها مثل فیس‌بوک در دولت بعدی شنیده می‌شود.

تاکنون در ایران آماری درباره تعداد سایت‌های فیلتر شده منتشر نشده و معلوم نیست چه تعداد از سایت‌ها هنگام دسترسی با محدودیت و مشکل مواجهند اما آنچه مشخص است آن که تعداد صفحات پالایش شده در ایران چنان بالاست که حتی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز بر این نکته تاکید کرده و وعده کاهش فیلترینگ را داده است.

اما با توجه به اهمیت اینترنت در دنیای امروز، حتی سیاسیون هم از این سایت شبکه اجتماعی غافل نمانده و حتی طرفداران برخی شخصیت‌های مجازی هم صفحات مختلفی را با نام ایشان ایجاد کرده‌اند و این موضوع در زمان انتخابات نیز به وضوح مشاهده شده و طرفداران هر یک از کاندیداها سعی بر آن داشتند که از این فضا برای دستیابی به اهداف خود بهره بگیرند.

در این میان با توجه به اهمیت اینترنت، در روزهای پیش از انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری نیز به ذکر دیدگاه‌های خود درباره اینترنت پرداخته و حتی حسن روحانی در این باره به صراحت عنوان کرد که وضعیت فعلی اینترنت در شان کشور نیست.

البته اگرچه روحانی در این صحبت‌ها به طور واضح و مشخص به بحث فیلتر شدن سایت‌ها اشاره نکرد اما در صحبت‌هایی که پس از انتخاب به عنوان رییس جمهوری منتخب مطرح کرد همواره از لزوم باز شدن فضا و اعتماد بیشتر به مردم سخن گفت.

اکنون تازه‌ترین آمارهای جهانی فیس بوک گویای آن است که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در حال رسیدن به ۷۰۰ میلیون نفر است که البته در این میان کشورهای متعددی هم هستند که دسترسی به این سایت را محدود یا متوقف کرده‌اند.

در ایران نیز عضویت در شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع بوده است.

این در حالی است که علاقه کاربران به حضور در شبکه‌های اجتماعی چنان بالا بوده که نه تنها بازاری خوب برای انواع فیلترشکن‌ها ایجاد کرده بلکه بسیاری را هم بر آن داشته است که نسبت به طراحی و راه‌اندازی نمونه‌های داخلی و بومی این شبکه‌ها اقدام کنند.

حال با انتخاب رییس جمهوری جدید کشور، برخی فعالان فضای مجازی با انتشار نامه‌ای خطاب به او خواسته‌های خود در زمینه اینترنت و کاهش فیلترینگ را مطرح کرده و در فیس‌بوک هم صفحه‌ای با عنوان «کمپین درخواست از روحانی برای رفع فیلتر فیس‌بوک» آغاز به کار کرده و در قالب آن حامیان این صفحه خواهان لغو فیلترینگ فیس‌بوک در ایران شده‌اند.

پیش از این نیز زمانی به نقل از دبیر شورای عالی فضای مجازی این گونه اعلام شد که ممکن است این شبکه اجتماعی رفع فیلتر شود؛ موضوعی که بعدها از سوی مهدی اخوان بهابادی تکذیب شده و دبیر این شورا این گونه اعلام کرد که چه در گذشته و چه امروز هیچ گاه ادعای آزادی فیس بوک را نداشته‌ است.

وی در آن دوره درباره فیس بوک اظهار کرده بود: به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

اخوان بهابادی در عین حال گفته بود: اصل وجود شبکه‌های اجتماعی براساس نظر تمام متخصصان امر مورد تایید و موافقت قرار گرفته است. چرا که این شبکه‌ها استفاده‌های متعددی دارند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که هر یک از آن‌ها توسط گروهی خاص و با اهدافی ویژه طراحی شده‌اند که فیس بوک هم از این قاعده مستنثی نیست و هرچند ممکن است در برخی موارد برای عده ای فوایدی داشته باشد اما قطعا مضرات خاص خود را هم به دنبال خواهد داشت.

حال با تمام این تفاسیر باید همچنان منتظر ماند تا با گذشت زمان و روی کار آمدن دولت یازدهم مشخص شود که آیا کاربران از این پس تغییری در زمینه اینترنت، سرعت و هزینه‌های آن و میزان فیلترینگ مشاهده خواهند کرد یا خیر؟

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن